Page 122 - Samsun E-Dergi | 2024 - Sayi 11
P. 122
Samsun’daki Ahşap Camilerin Serüveni
Ordu Köyü Tarihi Ahşap Cami
Genel olarak baktığımızda Samsun ahşap cami bunların sahipleri ve yaptıranları hakkıyla
ve mescitlerinin ilk örneklerinin Çarşamba, bilinmediğinden yanılmasından sarf-ı nazar
Terme ve Kavak ilçelerinde yoğunluk kazandığı edilmiştir” ibaresiyle günümüze kadar ulaşan
görülmektedir. Bunun yanında birtakım önemli bir sorun dile getirilmiştir. Bu camiler
kaynaklardan günümüze ulaşan bilgilerden dışında varlığı bilen, belge ve fotoğrafları olan
bugüne ulaşmayan ahşap mimarinin varlığını ancak sel, heyelan vb. nedenlerle yıkılmış
öğrenmekteyiz. Bu bilgilerden edinilen olan camilerimiz de bulunmaktadır. Bunlar
sayının küçümsenecek miktarda olmaması Ayvacık Merkez, Çarşamba Köroğlu, Ladik
doğal afetler yanı sıra insan tahribatının da Ayvalı, Salıpazarı Yenidoğan ve Karaman Köyü
yoğunluğunu göstermektedir. Varlıklarını Karabaş, Tekkeköy Yenidoğan, Terme Karacalı
çeşitli yollarla öğrendiğimiz ancak bugün Köyü Yeni Karacalı Cami ile Kavak Karaarslan
yerinde olmayan ahşap mimarinin birkaç Köyü ahşap camileridir.
örneği Abdi-Zâde Hüseyin Hüsameddin’in
Amasya Tarihi adlı eserinde; Ladik kazası
bölümünde bahsettiği, Bahşi mahallesinde Samsun ahşap camileri
Hızır Paşanın yaptırdığı dokuz odalı ahşap
medrese ile Simre nahiyesinin Şeyh Savcı sayısal olarak 115 adet olup
ve Tatar Kalesi köylerinde bizzat kendisinin 105 adedinin tescil çalışmaları
gördüğü ahşap camilerdir. Yine aynı eserde tamamlanmıştır.
Vezirköprü’den bahsedilirken “Eskiden
beri Köprünün medreseleri, mektepleri,
alimleri çoktu. Yapıların ekseriyeti ahşap Samsun ahşap camilerini tanıtılması için
olduğundan tekrar yıkılmağa yüz tutmuş, neler yapılmıştır?
birçok kere yenilenmiştir. Burada pek
çok camii, mektep, tekke olduğu halde Samsun ili, dini mimarinin ahşapla uygulandığı
122