Page 13 - Samsun E-Dergi Sayı 4
P. 13

Harbiye Nezareti tarafından       bir köy kalıntısı içinde, ön planda   dek devam eder. 2 Haziran
           Şişli’de kurulan resim            giysileri parçalanmış ve tecavüz   1927’de eşi Harika Hanım
           atölyesinde bir müddet            edilmiş izlenimi veren yarı çıplak   ile oturdukları Laleli’de         Samsun E-Dergi
           harp konulu resimler çalışır.     ve öldürülmüş bir kadın bedeni,    Harikzedegan Apartmanı’ndaki
           Galatasaray Sultanisi’ndeki yıllık   kilim üzerinde resmedilmiştir.   odasında kalbinde meydana
           karma sergilere katılır. I. Dünya   Kadın figürünün başucunda,       gelen bir rahatsızlıktan dolayı
           Savaşı’nın bittiği yıl, 18 eseriyle   Anadolu’nun yerel sanat        henüz 41 yaşında yaşama veda
           Viyana’daki Savaş Resimleri       anlayışıyla üretilmiş ve işlenmiş   eder. Sanatçının gerçek mezarı
           Sergisi’nde yer alır.             bir beşik üzerinde, anneye doğru   kayıptır, ancak makam mezarı
                                             sırt aşağı uzanmış ölü çocuk       bugün Piyerloti Kahvesi’nin
           Eşi ile beraber 1922’de Mustafa   figürü yer almıştır. Çocuğun ölü   yakınındadır. Orada kendisini
           Kemal’i karşılamak için Bursa’ya   bedeninin üzerinde bulunduğu      bir ömür boyu sevgi ile yad eden
           giden öğretmenler arasındadır.    beşiğin ayağına, sivri ve keskin   1991’de bu dünyadan ayrılan
           Atatürk onu başka sanatçılarla    gagalı, kanatlarını heybetle iki   eşi ressam Harika Sirel Lifij
           birlikte Ankara’ya götürür ve 4   yana doğru açmış, kuyruğu beşik    yatmaktadır.
           ay Genel Kurmay Karargahı’nda     üzerinden arkaya doğru uzanan
           misafir eder. Sanatçı Mareşal     bir kartal yerleştirilmiştir.
           Fevzi Çakmak portresini de
           bu ilk Ankara ziyaretinde         Hüseyin Avni Lifij resmin yanı             Arkadaşlarının pek
           yapar. (Bugün Ankara’da Milli     sıra edebiyata olan ilgisiyle
           Kütüphanede)                      de dikkati çeken bir sanatçı                  önemsemedikleri
                                             olmuştur. Manzaralarında,             deseni sanatının temeli
                                             sadece görünümü resmetmekle              bilmişti. Arkadaşları
                                             yetinmemiş, hayal gücü ve o
                                             manzara karşısında hissettikleri             acele çiziktirilmiş
                                             de eserlerine yansıtmıştır. Pek        desenleri boyanın tatlı
                                             çok araştırmacıya göre Avni                renkleriyle örtmede
                                             Lifij’in en önemli resimleri, şiir-           acele ederken, o,
                                             resim bağlantısının izlenebileceği
                                             İstanbul manzaralarıdır ve                  önündeki modelin,
                                             hatta Nurullah Berk, sanatçıyı         kişinin, görünümünün
                                             şair Ahmet Haşim’e yaklaştırır.            çizgi yapısını tespit
                                             Hüseyin Avni Lifij’in başta              ederdi ilkin. Füzenle,
                                             Fransız şiirine olan merakı, şiirle
                                             dolu dünyası, resimlerine de             karakalemle, pastelle
                                             yansımıştır.                                meydana getirdiği
                                                                                     desenlerin ustalığına,
                                             Ayrıca, sanatçının fotoğraf ile
                                             ilgili olduğu ve İstanbul’un eşsiz      biçim bilgisine, ışık ve
           Ankara dönüşü önemli sembolik     değerdeki eski sokaklarını,               gölge dağıtımındaki
           tablolarından olan Karagün        evlerini, tarihi yapıtlarını           güce bugün de şaşarız.
           ve Akgün adlı eserleri için etüt   görüntülediği cam negatife
           çalışmalarına başlar. Bu iki tablo   basılı fotoğraf kartlarına sahip
           1923 yılında tamamlanır. (Bugün   olduğu bilinmektedir. Lifij’in                     Nurullah Berk
           Ankara’da Milli Kütüphanede)      çektiği fotoğraflardan kimi
           Hüseyin Avni Lifij’in Karagün adlı   çalışmalarında yararlandığını                          Kaynak:
           tablosu, alegorik bir yorumla     biliyoruz.                                  *Kültür ve Turizm Bakanlığı
           tarihi bir konuyu ele alınır.                                                     *Türkiye Kültür Portalı
                                             1923’te Sanayi-i Nefise Mektebi
           Kompozisyonda Kurtuluş Savaşı     Tezyini Sanatlar Bölümü’nde
           sırasında düşmanın yakıp yıktığı   başladığı hocalığına ölümüne
                                                                                                                  13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18