Page 12 - Samsun E-Dergi Sayı 4
P. 12

hareket etti. 26 Şubat 1909’da
                                                                                Pariste “I’Ecole Nationale
                                                                                Speciale des Beaux-Art” dan
                                                                                kurları izleme belgesi aldı ve
                                                                                “Cormon” Atölyesi’nde resim
                                                                                çalışmalarına başladı. 1909-
                                                                                1912. Ressam Guillonnet ve
                                                                                Ressam Andre Lecomte Du
                                                                                Noüy ile dostluk kurarak arada
                                                                                atölyelerine devam etti. Bu
                                                                                atölyenin 1914 Kuşağı olarak
                                                                                adlandırılan Türk Resminin ikinci
                                                                                kuşağını teşkil eden ressamların
                                                                                neredeyse tümünün eğitim
                                                                                gördüğü yer olması ilginç bir
                                                                                ayrıntıdır. Avrupa ve özellikle
                  1908
                                                                                Fransa’da izlenimcilik ve ard-
                                                                                izlenimciliğin parlak yıllarıydı.
                                                                                Lifij, izlenimcilikten bir teknik
                                                                                olarak yararlansa da romantik
                                                                                ve sembolist ressamlara
                                                                                da ilgi duyar. Daha sonraki
                                                                                resimlerinde izlenimciliğin
                                                                                etkileri görülmekle beraber,
                                                                                kompozisyon kurmada
                                                                                geleneksel tekniklerle izlenimci
                                                                                üslubu bir araya getirmiştir;
                                                                                özellikle figüratif resimlerinde
                                                                                izlenimcilikten uzak ve kendine
                                                                                has bir anlayıştadır.

                                                                                Lifij, 1912’de Balkan Savaşı’nın
                                                                                başlangıcında İstanbul’a geri
                                                                                çağrılır. 1912-1914. “İstanbul
           düzeyini kanıtladığı ve kendi     küçüklüğü nedeniyle yapım          Sultanisi”nde (İstanbul Erkek
           portresinin tarihlendiği yıldır.   tarihini 1906 iken 1908 olarak    Lisesi) resim öğretmeni ve 1915
           Bu nedenle, sanat hayatının       değiştirdiği Kadehli-Pipolu        “Kandilli İnas Sultanisi”nde
           başlangıcında Meşrutiyet Kuşağı   Otoportresi’ni imzalayarak         (Kandilli Kız Lisesi) Fransızca
           sanatçılarının içinde yer alır.   Abdülmecid Efendi’nin              öğretmenliği  olarak görev
                                             beğenisine sunar ve bu eseri       yapar. 27 Ekim. Pariste
           1908’de Abdülhamit iktidarının    sayesinde Avrupa’nın kapıları      Louvre Müzesinde sanatçı
           devrilerek, II. Meşrutiyet’in ilan   açılır. Bir yıl kadar Sanayi-i   tarafından kopyası yapılan
           edildiği yıl, sanat eğitimi için   Nefise Mektebi’nde temel eğitim   Luca Giordano’nun “Mars ile
           Avrupa’ya öğrenci göndermek       aldıktan sonra, 11 Ocak 1909       Venüs” tablosunun kopyasının
           isteyen ressam Şehzade            tarihinde Şehzade Abdülmecid       da bulunduğu koleksiyon Güzel
           Abdülmecid Efendi kendisine       Efendi’nin hamiliğinde Fransa’ya   Sanatlar Okulu’nda toplandı
           adaylar bulması amacıyla          gider.                             ve okulun büyük salonu ile
           Osman Hamdi Bey’e danışır.                                           yanındaki odada sergilendi. 25
           Osman Hamdi Bey’in tavsiye        Elde bulunan yazılı belgede        Mart 1922’de Doktor İbrahim
           ettiği öğrenci adaylarından biri   kendi açıklamasına göre           Şazi’nin kızı ressam olan Harika
           de Hüseyin Avni’dir. Yaşının      sanatçı 11.1.1909’da Fransa’ya     Şazi ile nikahlandı.
     12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17